Panimoliiton jäsenyritysten oluenmyynti laski 4,6 % eli 4 miljoonaa litraa vuoden 2008 ensimmäisen neljänneksen aikana. Laskua selittävinä tekijöinä Panimoliiton toimitusjohtaja Timo Jaatinen mainitsee vuodenvaihteessa voimaan tulleet myynnin rajoitteet ja veronkorotuksen.

- Monipakkausten hinnoittelumuutos ja tarjousmyynnin uudet säädökset yhdessä EU:n korkeimmaksi nostetun valmistuveron ja raaka-aineiden markkinahintojen nousun kanssa ovat vaikuttaneet oluen myyntiin, Jaatinen luettelee.

Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana Panimoliiton jäsenyritysten oluenmyynti oli 85,1 miljoonaa litraa (-4,6 %), siiderimyynti 7,5 milj.l. (-4,0 %), lonkeromyynti 6,7 milj.l. (+5,7 %). Virvoitusjuomien ja kivennäisvesien myynti laski -0,4 % ja -0,2 %.

Kokonaismyynti oli 175,2 milj.l. (-4,3 milj. l.), joka merkitsee edellisvuoden vastaavaan aikaan -2,4 %:n laskua.

Lue kommentti!