Oluen myynti laski tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana 9,3 miljoonaa litraa eli 4,4 % vuoden 2007 alkupuolen myyntiin verrattuna. Panimotuotteiden kokonaismyynti laski 3,4 %. Ainoastaan long drink -juomia myytiin enemmän eli + 6,3 %.

Panimoliiton jäsenyritysten oluen myynti oli kokonaisuudessaan 203,4 miljoonaa litraa tammi-kesäkuussa tänä vuonna. Siidereitä myytiin 19,1 miljoonaa litraa (- 5,7 %) ja lonkeroita 17,1 miljoonaa litraa (+ 6,3 %). Kokonaismyynti kivennäisvesineen ja virvoitusjuomineen oli 409,4 miljoonaa litraa (-3,4 %).

Alkoholiveron korotus, myynnin rajoitukset sekä kasvaneet valmistuskustannukset ovat nostaneet oluen hintaa selvästi, mikä on vaikuttanut matkailijatuonnin kasvuun. - Olutveron nostaminen lisäisi inflaatiota ja kasvattaisi matkailijatuontia edelleen, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Timo Jaatinen, sanoo. - Hallituksen tulisi budjettiriihessä pidättäytyä uusista alkoholiveron korotuksista inflaation torjumiseksi.
 
Panimoliiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab. Niiden markkinaosuus Suomen kokonaismyynnistä on lähes 90 %.