OLUEN HINTAA OLISI NOSTETTAVA -
ETTÄ OLUEN HINTA VOISI LASKEA!

Panimoliiton jäsenyritysten oluenmyynti laski 4 miljoonaa litraa eli 4,6 % vuoden 2008 ensimmäisen neljänneksen aikana. Laskua selittävinä tekijöinä Panimoliiton toimitusjohtaja Timo Jaatinen mainitsee vuodenvaihteessa voimaan tulleet myynnin rajoitukset ja veronkorotuksen. Nykyisin monipakkauksissa yhden pullon tai tölkin hinnan tulee olla sama kuin yksittäin ostettaessa ja oluttarjousta voi mainostaa myymälän ulkopuolella vain jos tarjous on voimassa vähintään kaksi kuukautta. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

- Monipakkausten hinnoittelumuutos ja tarjousmyynnin uudet säädökset yhdessä EU:n korkeimmaksi nostetun valmistusveron ja raaka-aineiden markkinahintojen nousun kanssa ovat vaikuttaneet oluen myyntiin, Jaatinen luettelee.

5-prosenttisen oluen alkoholivero on nyt 1,07 euroa litralta eli sama kuin Iso-Britanniassa. Muita korkean olutveron EU-maita ovat Irlanti (0,99 e/l) ja Ruotsi (0,89 e/l). Etelänaapurissa Virossa vero on 0,21 e/litra. EU:n säätämä minimivero on 0,09 e/l eli siis yhdeksän senttiä. Suomessa vuodenvaihteen veronkorotus oli 10 %.

Panimoliiton mukaan olutpullon hinnasta alkoholiveron ja arvonlisäveron osuus on 52 %, kaupalle ja teollisuudelle jää 48 %. Lisäksi kuluttajalle tulee vielä pullopantti.

1.3.2004 alkoholiveroa laskettiin oluen kohdalla noin 32 %. Keskimääräinen oluen kuluttajahinta laski selvästi, joskin se varsinaisesti näkyi vain päivittäistavarakaupassa kotimaisten isojen panimoiden tuotteissa.

Erikoisoluiden, pienpanimotuotteiden tai tuontioluiden vähittäismyyntihinnoissa veronalennus ei juuri näkynyt, puhumattakaan ravintoloiden anniskeluhinnoissa. Jos veronalennus laski jossain anniskeluhintoja, vaikutus kesti vain muutamia viikkoja.

Stakesin tekemien vertailujen mukaan oluen keskihinta vähittäiskaupassa on nykyisin lähes samalla tasolla kuin vuonna 2000. Hintakehitys vuoteen 2000 verrattuna näyttää tällaiselta (Ilta-Sanomat 17.4.08, Sakari Nupponen):

Anniskeluhinnat ravintolamyynnissä:
Miedot viinit + 31,5 %; A-olut + 24,2 %; III-olut + 14,4 %; Muut väkevät + 15,1 %; Viinat + 13,3 %.

Vähittäismyyntihinnat Alkossa ja päivittäistavarakaupassa (III-olut):
Miedot viinit + 2,0 %; III-olut - 0,8 %; A-olut - 1,4 %; Muut väkevät - 13,9 %; Viinat - 28,0 %.

Olutharrastajalle 2000-luku on edelleen ollut hyvin kalliiksi käyvän harrastuksen aikaa - vaikka siis julkisuudessa elämöidään jatkuvasti päinvastaista keskimyyntihintaan vedoten. Jotkut ovat halunneet lohduttautua sillä, että perusoluen hyvä myynti turvaa erikoisoluiden valmistuksen ja saatavuuden kotimaassa.

Ei auta lohduttautuminen, sillä todellisuus on taas päinvastainen: Hartwall tuottaa enää yhtä erikoisolutta, portteria (tosin sekin 4,5-prosenttinen ja pohjahiivatuote) ja Koff vain Portteria (7,2 %, pintahiiva-stout) ja pt-tuote Velvetiä. Olvi sentään valmistaa pysyvästi sekä Olvin Tummaa (4,3 %) että Tuplapukkia (8,5 %).

Kausioluita tehdään enää vain jouluksi. Erikoisolutmarkkinoilla molemmat suuret panimot tuntuvat keskittyvän tuontiin.

Olutravintolasektori kehittyy Suomessa koko ajan hienosti. Hinnat nousevat nopeasti veronmuutoksista piittaamatta ja olutharrastaja pulittaa harrastuksestaan 12 - 15 euron litrahintaa, kun kotimainen (laatu)olut maksaa päivittäistavarakaupassa alimmillaan noin 2,5 euroa litralta. Hintaero on 5- tai 6-kertainen!

4 miljoonan litran lasku oluenmyynnissä tarkoittaa päivittäistavarakaupan oluenmyynnin vähenemistä. Olutharrastaja maksaa suomalaisen, jatkuvasti kehittyvän hyvän olutmaan maineen edelleen kalliilla hinnalla tutustuessaan olutravintoloiden tarjontaan ja maistellessaan vähittäismyynnin erikoistuotteita.

Alkoholipolitiikan kehittämiseksi tarvitaan nyt pt-kaupan oluen hinnankorotusta! Satojen miljoonien myyntilitrojen tuotteiden hinnankorotukset tukevat marginaalisten erikois-, pienpanimo- ja tuontioluiden menekkiä hintakuilun kaventuessa. (Panimoliiton jäsenyritysten oluen vuosituotanto on yhteensä noin 450 miljoonaa litraa, tuonti on noin 40 miljoonaa litraa, pienpanimoiden tuotanto yhteensä alle 10 miljoonaa litraa.)

Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana Panimoliiton jäsenyritysten oluenmyynti oli 85,1 miljoonaa litraa (-4,6 %), siiderimyynti 7,5 milj.l. (-4,0 %), lonkeromyynti 6,7 milj.l. (+5,7 %). Virvoitusjuomien ja kivennäisvesien myynti laski -0,4 % ja -0,2 %.

Kokonaismyynti oli 175,2 milj.l. (-4,3 milj. l.), joka merkitsee edellisvuoden vastaavaan aikaan -2,4 %:n laskua.

OLUTVERKKO / J.T. Laakso